Gratis online theoriecursus!

Automaat

Rijden zonder te schakelen


Rijles in een automaat is eenvoudiger dan in een schakelauto. Het schakelen gaat automatisch, de beheersing van het voertuig is makkelijker daardoor kun je meer aandacht besteden aan het verkeer. Maar het verkeersinzicht is natuurlijk nog steeds heel belangrijk. Daar besteden we tijdens de rijles ook veel en zorgvuldig aandacht aan. Je volgt de rijlessen in jouw eigen tempo en op de manier die het best aansluit op jouw wensen. De voordelen van in een automaat rijden!

  • In een automaat hoeven geen handelingen in de vorm van koppelen en schakelen te worden verricht.
  • In een automaat gaat schakelen heel soepel, wat het comfort verhoogt.
  • In de file is een automaat ideaal, omdat niet steeds opnieuw hoeft te worden in- en uitgeschakeld.
  • In een automaat vervult het linkerbeen geen functie meer en kan in een ontspannen houding geplaatst worden.
  • Er kan in een automaat heel economisch gereden worden als het gaspedaal met mate ingetrapt wordt.
  • Een automaat slaat (indien motorisch goed afgesteld) niet af, dus ook niet voor verkeerslichten, op hellingen en in andere situaties, dus minder stress!

Proefles en cursusaanpak automaat rijlessen

Lespunt Rijopleidingen biedt een vrijblijvende proefles aan om te kijken of je het prettig vindt om bij ons te rijden. Door de proefles krijgt de rijinstructeur een eerste indruk maar alles is afhankelijk van jouw kennis, vaardigheden, houding en leervermogen. Hoe snel kun je leren? Hoe behendig ben je in de auto? Kortom, hoeveel rijlessen heb jij nodig? De automaat rijopleidingen worden opgebouwd volgens de stap-voor-stapmethode: je krijgt gestructureerd autorijles in een logische volgorde, gebaseerd op je eigen tempo. Verder wordt er autorijles gegeven aan de hand van de instructievorderingskaart, zodat je duidelijk zicht houdt op je vorderingen.

Dan naar het examen. Als je genoeg rijlessen hebt gehad om zelfstandig en veilig te kunnen rijden, doe je examen in een automaat bij het CBR. Heb je je praktijkexamen gehaald, dan mag je voortaan in iedere automaat de weg op.

Mag ik in een schakelauto of auto met half automaat rijden?

Met een rijbewijs B automaat mag je niet in een schakelauto rijden. Wil je een rijbewijs B zonder het stempel automaat, dan moet je opnieuw praktijkexamen doen met een motorvoertuig zonder automatische versnelling of koppeling. Als je een rijbewijs hebt met een 'automaat aantekening' en je wilt je aanhangwagenrijbewijs gaan halen kan je dit doen in een geschakelde auto, de aantekening automaat komt dan automatisch te vervallen.

Voor wie is het beter om in een automaat te leren rijden?

Bij mensen wiens motoriek het niet toestaat om ook het schakelen erbij te leren, wordt geadviseerd om in een automaat te lessen.

Een andere reden kan zijn dat je een automaat prettiger vindt rijden, omdat je dan een aantal handelingen minder hebt in het verkeer. Heb je moeite met de aandachtverdeling in het verkeer dan is het rijden in een automatisch geschakeld voertuig een uitkomst.

Is een automaat nog steeds oubollig?

Een automaat oftewel een auto met een automatische transmissie is al lang niet meer een auto voor oudere mensen. Een automaat is niet alleen veiliger, maar het rijdt super. Kortom alle redenen om in een automaat te gaan rijden. Alle hybride auto's en elektrische auto's die verkocht worden zijn voor zien van een automatische versnellingsbak. de vraag is kunnen wij over een jaar of 10 nog wel geschakelde auto's kopen?

In navolging van Amerika, waar 90% van de auto’s is uitgerust met een automatische transmissie, zien we ook bij ons dat steeds meer automerken types met standaard een automaat hebben. En dat is eigenlijk helemaal niet verwonderlijk, gezien de vele voordelen die dit principe biedt ten opzichte van de conventionele schakelbak.

Het imago dat een automaat verbindt met oudere mensen is inmiddels duidelijk aan het veranderen. En mensen die eenmaal een automaat hebben gehad, stappen heel zelden weer over naar een auto met een schakelbak.

Het principe van een automaat

In tegenstelling tot een geschakelde auto, hoeft bij een auto met automatische transmissie(automaat) niet handmatig geschakeld worden tussen de verschillende versnellingen. Een automaat heeft dan ook geen koppelingspedaal, maar alleen een gaspedaal en een rem. Evenals de schakelauto heeft een automaat ook een bepaald aantal versnellingen (vaste overbrengingen), bijv. 4, 5 tot soms wel 6 of 7 bij exclusieve snelle en krachtige motoren. Via een stelsel van tandwielen en hydraulisch werkende koppelingen en met behulp van sensoren ( bij de moderne automaten) wordt bij een bepaald toerental de overbrenging gewijzigd. Dit gebeurt op een zodanige wijze dat het vaak nauwelijks voelbaar is.

Het systeem werkt zodanig dat, als je langzaam optrekt, de automaat al bij een laag toerental opschakelt; als er pittig opgetrokken moet worden, zal de bak bij een veel hoger toerental schakelen. De automaat past zich dus bij elke rijstijl aan.

Hoe bedien je een automaat?

De bedieningshendel heeft de volgende keuzestanden:

P: Park (parkeerstand)
N: Neutral (neutraalstand)
D: Drive (vooruit rijden)
R: Reverse (achteruit rijden)

Het rijden op zich is heel simpel. Hendel in de P of N en starten, vervolgens in de D, gasgeven en rijden maar. Als er gestopt moet worden alleen maar remmen en (als er lang gestopt moet worden) in de N zetten; bij kort stoppen, bijv. voor verkeerslicht of om voorrang te verlenen, dan alleen voet op de rem en loslaten als er weer gereden kan worden.

Moet er bijv. heel snel ingehaald worden, dan kan het gaspedaal geheel ingetrapt worden (zgn. kickdown ), waarna automatisch teruggeschakeld wordt naar de laagst mogelijke versnelling en er snel geaccelereerd kan worden. De moderne automaten hebben in het algemeen ook optionele standen voor het rijden in de bergen, het rijden bij gladheid, voor sportieve rijstijl en economische rijstijl.