Gratis online theoriecursus!

Tussentijdsetoets

Alvast wennen aan de examensituatie


Bij je opleiding voor het praktijkexamen kun je je vorderingen testen met een tussentijdse toets. De toets is een rijtest die verloopt als een echt examen. Dus ook met een examinator van het CBR. Het is een goede gelegenheid om alvast te wennen aan het rijexamen en om eventuele nervositeit weg te nemen.

Onderzoek van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) heeft uitgewezen, dat het slagingspercentage door een Tussen Tijdse Toets met twintig procent kan toenemen.

Advies

Na afloop van de toets krijg je van de examinator een adviesformulier mee. Daarop brengt de examinator per onderdeel advies uit. Je kunt aan de hand hiervan precies zien aan welke onderdelen je nog moet werken.

Zorg dat je het adviesformulier bij je hebt als je op examen gaat. Dit is vooral belangrijk als je vrijstelling hebt gekregen voor het onderdeel bijzondere manouvres ( zie vrijstelling). Daarnaast kan het adviesformulier de doorslag geven bij twijfel over de examen uitslag.

Wennen

De toets is een kans bij uitstek om alvast te wennen aan de examensituatie. Nervositeit wordt met de toets bij veel kandidaten weggenomen. Bovendien is het soms mogelijk dat je je examen aflegt bij dezelfde examinator die je toets afneemt.

Vrijstelling

Zoals gezegd kun je tijdens de toets vrijstelling verdienen voor de bijzondere manouvres. Voer je de manouvres tijdens de toets correct uit, dan hoef je tijdens je eerstvolgende praktijk examen geen bijzondere manouvres uit te voeren.

Wanneer

Je rijschool bepaalt samen met jou het moment van de toets. Aan het begin van je rijopleiding heeft de toets natuurlijk nog geen zin. Het CBR adviseert om de toets af te leggen na ongeveer driekwart van je rijopleiding.

Maikel den Tuinder uit Numansdorp

Bij Lespunt Rijopleidingen ben ik in één keer geslaagd en had na precies 20 lessen het rijbewijs binnen. Een goede vriend had mij verteld dat ik bij Lespunt m'n rijbewijs moest gaan halen want daar had hij zelf een erg goede ervaring mee. De klik tussen de instructeurs (Paul en Eugene) was er gelijk. Eerst werd ik wat op m'n gemak gesteld tijdens een kort ritje naar OSV waar Paul mij leerde gasgeven, remmen koppelen en schakelen. Na een stuk door de Hoeksewaard gereden te hebben zijn we de autosnelweg op gegaan.

De volgende lessen gingen in sneltreinvaart. Paul stelde voor om een tussentijdse toets en een examen aan te vragen. Een tussentijdse toets....wat is dat? Paul vertelde dat het eigenlijk het zelfde is als een examen alleen kan je niet slagen en veel belangrijker ook niet zakken! maar je hebt wel de ervaring hoe een examen gaat. Een stuk minder zenuwen voor het echte examen want het onbekende is weg. Een stuk voordeliger dan een keer zakken en veel minder stress. 

Een bonus is er ook te verdienen want als je de bijzondere verrichtingen goed  en veilig uitvoert hoef je die op het examen niet te doen. De verrichtingen zijn Parkeeropdracht, Omkeeropdracht, Stopopdracht en Hellingproef. Het betekende dat ik naar m'n examen ging zonder te hoeven bedenken 'waar moet ik wat' gaan doen, eigenlijk alleen een stukje rijden. Ik hoorde vaak van andere "onzin die toets!" maar mij heeft het erg geholpen ik adviseer iedereen DOEN!